AJUDA'NS A ATURAR LA CONSTRUCCIÓ DE MACRO PARCS EÒLICS AL GOLF DE ROSES

Al Parlament Europeu i a la Direcció General de Medi Ambient de la Comissió Europea, al Govern d'Espanya i al Govern de Catalunya

This petition is run by [% inititator_name %]

Petition

No autoritzin la construcció de cap macro parc eòlic marí al Golf de Roses i la Badia de Pals (Costa Brava), atès que atemptaria contra els valors mediambientals i paisatgístics de la zona on pretenen implantar-se els projectes presentats, així com contra les activitats econòmiques claus de l’àrea afectada. Es tracta d'un espai adjacent a dues reserves marines (ZEPIM, LIC i ZEPA ES5120007 Cap de Creus; ZEPIM, LIC i ZEPA ES5120016 El Montgrí-Les Medes-El Baix Ter); al “Corredor de Migració de Cetacis del Mediterrani” declarat Àrea Marina Protegida pel Ministeri per a la Transició Ecològica el 2018; a una Zona d'Especial Protecció per a les Aus (ZEPA ES0000514 “Espai Marí de l'Empordà”) i a una àmplia zona Xarxa Natura 2000 de la Badia de Roses (zona marítima dels Aiguamolls de l'Empordà), per on es pretén desplegar els cables del transport de l'electricitat fins a l'estació terrestre, creuant praderies de fanerògames marines que són Hàbitats d'Interès Comunitari (HIC).

Why is this important?

La zona del Golf de Roses i la Badia de Pals és una de les més fràgils del Mediterrani des del punt de vista ecològic. Constitueix, segons els científics, el patrimoni natural marí més gran de Catalunya. Es tracta d'un espai proper a àrees que compten amb una desena de figures de protecció medi ambiental, proper a dues reserves marines, envoltat de tres parcs naturals (el PN del Cap de Creus, el PN del Montgrí-Les Medes-El Baix Ter i el PN dels Aiguamolls de l'Empordà) i afectat per espais Natura 2000. Aquests arguments es recullen en un manifest que fa uns mesos va fer públic un grup de científics i que ha estat recolzat per més de 100 investigadors que pertanyen a més de 20 centres de recerca, universitats i altres institucions on els científics estan representats(https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0048969722008956?via%3Dihub).

A més, en un estudi científic recent publicat a la revista Science of the Total Environment s'alertava dels greus impactes que els macro parcs eòlics marins poden causar sobre la biodiversitat marina, el paisatge, la pesca i el turisme. En aquest estudi es recomanava allunyar aquestes instal·lacions de zones protegides del Mediterrani com la que ens ocupa (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0048969722008956?via%3Dihub).

La implantació de renovables és necessària, però considerem que és un greu error que es dugui a terme a costa de la biodiversitat i dels valors naturals, i més quan hi ha alternatives més respectuoses amb el territori i les persones que hi habiten.

Els aerogeneradors, que es plantegen a escassos quilòmetres de la costa i encara están en fase de disseny, no només impactarien a la biodiversitat sinó també a l'activitat pesquera, clau en l'economia de la zona al costat del turisme. El paisatge emblemàtic de la Costa Brava, amb cales i paisatges de gran interès, també es veurà afectat, així com el territori per on transcorrerà la connexió de la línia des del mar fins al centre de distribució (Aiguamolls de l'Empordà, entre d'altres espais d'alt interès natural).

Volem deixar constància del canvi sorprenent en el redactat del Pla d'Ordenació de l'Espai Marítim (POEM) que, si no ho impedim, aviat donarà llum verda al desenvolupament de l'eòlica marina en aquesta zona. Fins ara s'han presentat sis projectes. Recentment, el Govern espanyol ha fet públic el document de declaració ambiental estratègica del POEM que manté el Golf de Roses com a zona amb un alt potencial per a l'eòlica marina. Cal destacar que en aquest document no s'han tingut en compte arguments que sí que han estat vàlids per descartar els projectes proposats al Cabo de Gata, Andalusia, i a les Illes Balears. Tot i això, l'anterior normativa de 2007 contemplava la mateixa zona com d'exclusió per a aquest tipus d'energia. Més informació:https://www.lavanguardia.com/vida/20230118/8690433/eolica-marina-toma-impulso-emporda-seis-proyectos-candidatos.amp.html

Signa i ajuda'ns a aturar aquesta agressió de conseqüències irreversibles.

In partnership with:

Sign the Petition

Sign this as
    Not you?

WeMove Europe is fighting for a better world, and we need heroes like you to join our community of more than 700,000 people. Already you’re powering this campaign call, but by clicking "Yes," you'll receive a wider range of campaigns that need your help. Sign up to hear more and make a real difference.

By clicking "Yes, keep me informed" you are supporting this campaign, and agreeing to WeMove Europe using your information for the purpose of this campaign. We might share your name, surname and country with the petition target. Unless you subscribe to receive personalised updates, we will delete your data after the campaign has ended. We will never share your data with any third parties without your permission. See our full privacy policy here.