Red de Amazone van Europa

Deze petitie wordt geleid door de coalitie [% inititator_name %]

We roepen u op om:

• geen TEN-T-, herstel-, of andere EU-fondsen toe te kennen aan het E40-kanaal;
  • het idee van het E40-kanaal te laten varen, gezien dat dit een schadelijke weerslag zou hebben op meer dan 200 internationaal beschermde gebieden in Polen, Wit-Rusland en Oekraïne;
  • Polesië’s onvolprezen natuur te beschermen, samen met andere kostbare landschappen langs de rivieren die door het voorgestelde E40-kanaal worden bedreigd. Hiertoe behoren ook de Natura 2000-gebieden aan de Vistula-rivier in Polen.

Waarom is dit belangrijk?

Wist jij dat we in Europa onze persoonlijke Amazone hebben? Polesië is een gigantisch labyrint van veen, moeras en beekjes, een mierennest van biodiversiteit, de long van ons continent. [1]

Maar plannen voor een reusachtig scheepskanaal, die de Zwarte en Baltische Zeeën met elkaar moet verbinden, bedreigen dit buitengewone gebied. Het kanaal zou de rivieren en moerassen van Polesië verwoesten en grote schade toebrengen aan de biodiversiteitsparadijzen aan de Poolse rivier de Vistula. Meer dan 500 kilometer van deze grotendeels natuurlijke rivier zou tot gereguleerd kanaal worden gekneed. Het voortbestaan van Europese bizons, wolven en lynxen, diersoorten die nu al worden bedreigd, zou in gevaar komen. [2]

In Siarzewo bereiden ze op dit moment de bouw van een nieuwe stuwdam voor in de rivier de Vistula. Dit is voor het eerste stuk van het E40-scheepskanaal. Polen zegt dat de stuwdam onmisbaar is voor scheepsverkeer, energieopwekking en waterbeheer, maar dat is niet waar. In werkelijkheid is de stuwdam geen duurzame transportfaciliteit, en zal het een rampzalige impact hebben op Natura 2000-gebieden.

Sterker nog, delen hiervan kunnen uitgevoerd worden met het geld van Europese belastingbetalers. De Europese Commissie heeft geld gereserveerd voor enorme transnationale watertransport-projecten, en dit kanaal komt in aanmerking! Helaas kennen maar heel weinig mensen de Amazone van Europa, en het risico dat ze verwoest zal worden – met geld van de Europese belastingbetaler.

Wanneer de Europese Commissie ziet dat tienduizenden mensen zich tegen dit horrorproject keren, kan ze besluiten om het niet te financieren – en om Polen op te roepen tot een bescherming van de Natura 2000-gebieden aan de Vistula. Kan jij meehelpen door de petitie te tekenen en te delen met iedereen die je kent?

Bronnen:

1. https://www.theguardian.com/world/2020/mar/06/the-race-to-save-polesia-europes-secret-amazon-aoe https://savepolesia.org/polesia
  2. Er bestaan oplossingen die niet zo enorm veel schade aanrichten. In plaats van de long van Europa te vernietigen, kunnen we investeren in de al bestaande spoorverbinding tussen de Baltische en Zwarte Zeeën. Sterker nog, transport over water is langzamer, duurder, vervuilender en minder betrouwbaar dan over een elektrisch spoor. Voor meer informatie, zie: https://savepolesia.org/the-threat/ en https://savepolesia.org/the-solution/

Deze campagne is in samenwerking met:

Save Polesia Europe's Amazon logoAvaaz logo

Petitie Tekenen

Je tekent als
    Ben jij dit niet?

WeMove Europe vecht voor een betere wereld en we hebben helden zoals jij nodig om deel te worden van onze beweging van meer dan 700.000 mensen. Jij versterkt deze campagneoproep al, maar door 'Ja' te klikken, zul je een breder aantal campagnes ontvangen die jouw steun nodig hebben. Meld je aan om meer te horen en het verschil te maken.

Als je op "Ja, houd mij op de hoogte!" klikt, steun je deze campagne en stem je ermee in dat WeMove Europe jouw informatie voor deze campagne gebruikt. Wij zouden je naam, achternaam en land met het petitiedoel kunnen delen. Tenzij je abonneert op het ontvangen van gepersonaliseerde updates, verwijderen wij je gegevens na afloop van de campagne. Zonder jouw toestemming zullen wij je gegevens nooit aan derden doorgeven. Bekijk ons volledige privacybeleid hier.