Stop gedwongen sterilisatie in de EU nu!

Deze petitie wordt geleid door de coalitie [% inititator_name %]

Petitie

De Europese Commissie heeft op 8 maart 2022 een voorstel voor een richtlijn ter bestrijding van geweld tegen vrouwen en huiselijk geweld ingediend bij het Europees Parlement en de Raad.

Wij eisen dat de richtlijn gedwongen sterilisatie verbiedt en dat er in alle EU-lidstaten een einde wordt gemaakt aan dit misbruik.

Waarom is dit belangrijk?

Kun je je voorstellen dat je op een dag wakker wordt en gesteriliseerd wordt zonder jouw toestemming? Of kinderen proberen te krijgen en erachter komen dat je als teenager zonder medeweten gesteriliseerd werd? Dat gebeurt nu in Europa.

In Europa wonen meer dan 100 miljoen personen met een handicap. Zij, met name vrouwen en meisjes met een handicap, worden in de EU nog steeds tegen hun wil gesteriliseerd.

Het Comité van de Verenigde Naties voor de rechten van personen met een handicap uitte zijn bezorgdheid over het feit dat verschillende EU-lidstaten nog steeds gedwongen sterilisatie toestaan, met namen als Kroatië, Tsjechië, Duitsland, Frankrijk, Litouwen en Slowakije. Er is echter een gebrek aan onderzoek en gegevens over hoeveel landen dergelijke schadelijke praktijken toestaan en hoeveel vrouwen en meisjes worden getroffen. Dergelijke schadelijke en vreselijke praktijken kunnen nog steeds, in stilte en straffeloosheid, in alle EU-lidstaten plaatsvinden. We moeten ervoor zorgen dat personen met een handicap kunnen genieten van een gezond, waardig leven, vrij van geweld en misbruik.

Teken onze petitie en verspreid het woord in uw netwerk. #NothingAboutUsWithoutUs  #EndForcedSterilisation

Meer informatie: https://www.edf-feph.org/women-policy/

Deze campagne is in samenwerking met:

European disability forum logo

Petitie Tekenen

Je tekent als
    Ben jij dit niet?

WeMove Europe vecht voor een betere wereld en we hebben helden zoals jij nodig om deel te worden van onze beweging van meer dan 700.000 mensen. Jij versterkt deze campagneoproep al, maar door 'Ja' te klikken, zul je een breder aantal campagnes ontvangen die jouw steun nodig hebben. Meld je aan om meer te horen en het verschil te maken.

Als je op "Ja, houd mij op de hoogte!" klikt, steun je deze campagne en stem je ermee in dat WeMove Europe jouw informatie voor deze campagne gebruikt. Wij zouden je naam, achternaam en land met het petitiedoel kunnen delen. Tenzij je abonneert op het ontvangen van gepersonaliseerde updates, verwijderen wij je gegevens na afloop van de campagne. Zonder jouw toestemming zullen wij je gegevens nooit aan derden doorgeven. Bekijk ons volledige privacybeleid hier.