87.227 af 100.000 underskrifter

Til Donald Tusk, formand for det Europæiske Råd, Jean-Claude Juncker, formand for Europa-Kommissionen, Jeroen Dijsselbloem, formand for Eurogruppen, Styrelsesrådet for den europæiske stabilitetsmekanisme (ESM) og økonomiske og finansielle anliggender Rådet (ØKOFIN) Mario Draghi, formand for den Europæiske Centralbank (ECB), og Cecilia Malmström, EU 's handelskommissær

Denne underskriftsindsamling er drevet af DiEM25

Underskriftindsamlingstekst

Som borgere i Den Europæiske Union kræver vi med øjeblikkelig virkning,

• live-streaming af hele det Europæiske Råds, Eurogruppens, ESM Styrelsesrådets og Ecofins møder, og efterfølgende offentliggørelse af officielle referater fra alle sådanne møder
  • et komplet sæt af protokoller fra hver af ECB Styrelsesrådets møder skal offentliggøres tre uger efter afslutningen af hvert ordinært møde, og komplette udskrifter af disse møder skal offentliggøres inden for to år
  • en udtømmende liste over alle Bruxelles lobbyister og et register over hver eneste af deres møder med folkevalgte eller ikke-valgte EU-embedsmænd
  • elektronisk offentliggørelse af alle TTIP forhandlingsdokumenter og fuld gennemsigtighed i alle faser af TTIP forhandlingerne.

Hvorfor er dette vigtigt

Gennemsigtighed er demokratiets ilt. Ugennemsigtighed (eller "fortrolighed", som insiderne foretrækker at kalde det) er forløberen for dårlige beslutninger der underminerer Europas fælles bedste.

• Har du nogensinde spekuleret over, hvorfor Europas arbejdsløshedsprocent hænger fast på niveauer sidst set i USA i 2009?
  • Har du bemærket, hvordan Eurogruppen, i seks år nu, producerer månedlige kommunikéer der annoncerer, at slutningen af krisen er... lige rundt om hjørnet?
  • Vidste du, at dine egne medlemmer af Europa-Parlamentet i dette øjeblik kun kan se de forhandlende dokumenter, der vil præge den forestående traktat om EU-USA (og dermed afgøre fremtiden for betalt arbejde, social velfærd, innovation og miljøbeskyttelse) så længe de sværger at de ikke vil fortælle dig, hvad der står i disse dokumenter?
  • Er du klar over, at der er 10. 000 (!) lobbyister i Bruxelles, hvis job det er at have regelmæssige hemmelige møder med dine repræsentanter i EU med henblik på at overtale dem til at acceptere regler og forordninger, som ofte går imod dine interesser?

Uden at vide hvordan dine repræsentanter opfører sig på dine vegne i Bruxelles og i Frankfurt, har du ingen kontrol over dem. Demokrati bliver da en farce og EUs beslutningsprocesser tilføjer fejl på fejl.

I dag, hvis du ønsker at se nogen af de dokumenter, der former Europa, eller at læse, hvad dine ministre sagde på dine vegne i nogle afgørende møder, kan du det simpelthen ikke. Heller ikke dine børnebørn vil kunne se dem i de kommende årtier da ingen protokoller, udskrifter eller optegnelser formelt føres.

Er det derefter mærkeligt at den Europæiske Unions institutioner ikke længere nyder Europas borgeres tillid?

Er det overraskende, at den Europæiske Union er på et fremskredent stadium af opløsning?

Nej, det er det ikke. Det er snarere et naturligt resultat af det hemmelighedskræmmeri der omslutter beslutningstagning på EU-plan.

Åbent brev

Din underskrift vil blive udleveret med dette brev

Vi skriver til dig som borgere i Den Europæiske Union, forargede over den manglende gennemsigtighed i beslutningsprocessen i institutionerne over hvilke du preciderer, samt i forhandlingerne mellem EU og USA om Transatlantic Trade and Investment Partnership (TTIP) aftalen.

At benægte EU-borgere deres ret til at vide, hvordan deres regeringsrepræsentanter optræder på deres vegne i vigtige beslutninger, hvordan de stemmer, den interessekonflikt der opstår, de forslag der drøftes, forpligtelserne over for virksomheder og ikke-europæiske regeringer, er at nægte Europa selve chancen for demokrati.

Som borgere i Den Europæiske Union kræver vi med øjeblikkelig virkning,

Hr. Jean-Claude Juncker, de har sagt: "Vi har intet at skjule!" Hvis det er korrekt, så stop med skjule alt hvad der betyder noget for EUs borgere i EU-beslutningsprocessen.

Den Europæiske Union er i opløsning, på grund af, at frygtelige beslutninger er indgået under din kappe af hemmeligholdelse. At løfte kappen er nu af afgørende betydning for EU 's fremtid.

For at vi ikke misforstås: vil vi ikke nøjes med public relation tricks, kosmetiske ændringer eller undskyldninger. Vi kræver fuld gennemsigtighed på alle stadier af beslutningstagningen, som former vores Europas fremtid.

Slip lys ind!

Del denne underskriftsindsamling med dine venner

Du underskriver dette som Ikke dig? Klik her