87.227 van de 100.000 benodigde handtekeningen

Aan Donald Tusk, voorzitter van de Europese Raad, Jean-Claude Juncker, voorzitter van de Europese Commissie, Jeroen Dijsselbloem, voorzitter van de Eurogroep, de Raad van gouverneurs van de Europese stabiliteit mechanisme (ESM), en de Raad economische en financiële zaken (Ecofin) Mario Draghi, President van de Europese Centrale Bank (ECB), , Cecilia Malmström, EU-commissaris voor handel

Deze petitie wordt gerund door DiEM25

Petitie-tekst

Als burgers van Europa eisen wij onmiddellijke inwerkingtreding,

• de live-streaming van de gehele Europese Raad, vergaderingen van de Eurogroep, de ESM Raad van gouverneurs en de Raad Ecofin en de latere publicatie van officiële transcripties voor alle dergelijke vergaderingen
  • een volledige set van de notulen van elke vergadering van de Raad van bestuur der ECB dient gepubliceerd te worden drie weken na de sluiting van elke reguliere vergadering, en volledige transcripties van deze vergaderingen dienen gepubliceerd te worden binnen twee jaar
  • een volledige lijst van alle Brusselse lobbyisten en een register van elk een van hun vergaderingen met gekozen of ongekozen ambtenaren van de EU
  • elektronische publicatie van alle TTIP-onderhandelingsdocumenten en volledige transparantie in elk stadium van de TTIP onderhandelingen.

Waarom is dit belangrijk

Transparantie is de zuurstof van de democratie. Ondoorzichtigheid(of ´vertrouwelijkheid´ zoals de insiders het liever noemen) is de voorbode van slechte beslissingen die Europa´s algemeen belang ondermijnen.

• Heb je je ooit afgevraagd waarom Europa's werkloosheidcijfers zijn blijven plakken op niveaus die het laatst gezien werden in de Verenigde Staten in 2009?
  • Heb je opgemerkt hoe, zes jaar nu, de Eurogroep maandelijkse persberichten produceert waarin aangekondigd wordt dat het eind van de crisis.....zich net om de hoek bevindt?
  • Wist je dat op dit moment, onze eigen leden van het Europees Parlement, de onderhandelings documenten die het voorgenomen EU-US handelsverdrag vormen, (en dus bepalend zijn voor de toekomst van betaalde arbeid, sociaal welzijn, innovatie en milieubescherming) deze alleen kunnen inzien als zij zweren dat zij ons niet zullen vertellen wat er in deze documenten staat?
  • Bent je je bewust van het feit dat er tienduizenden(!) lobbyisten zijn in Brussel wiens taak het is om geregeld geheime bijeenkomsten te hebben met onze vertegenwoordigers in de EU, met als doel hen te overtuigen om regels en voorschriften te accepteren die vaak tegen onze belangen ingaan?

Zonder te weten hoe onze vertegenwoordigers zich in onze naam gedragen in Brussel en Frankfurt, hebben we geen controle over hen. Democratie wordt dan een schijnvertoning en EU-besluitvorming voegt fout op fout toe.

Als je vandaag één van de documenten wilt inzien die Europa vormgeven, of lezen wat een minister in jouw naam zei in een cruciale vergadering, is dit simpelweg niet mogelijk. Evenmin zullen je kleinkinderen de mogelijkheid hebben om ze in te zien in de komende decennia omdat er formeel geen notulen, transcripties en dossiers worden bijgehouden.

Is het dus verwonderlijk dat de instellingen van de Europese Unie niet langer het vertrouwen genieten van de Europese burgers?

Is het verrassend dat de Europese Unie in een vergevorderd stadium van desintegratie verkeerd?

Nee, dat is het niet. Het is eerder het natuurlijke gevolg van de mantel der geheimhouding die de besluitvorming op EU niveau omhult.

Open Brief

Je handtekening zal worden overhandigd met deze brief

Wij schrijven u als burgers van de Europese Unie die verontwaardigd zijn over het gebrek aan transparantie in het besluitvorming-proces binnen de door u voorgezeten instellingen, maar ook wat betreft de onderhandelingen tussen de EU en de Verenigde Staten over het transatlantische handelsverdrag (TTIP).

Om EU-burgers hun recht te ontzeggen om te weten hoe de vertegenwoordigers van hun regering zich in hun naam gedragen bij het nemen van belangrijke besluiten, hoe zij stemmen, de belangenconflicten die zich aandienen, de voorstellen die bediscussieerd worden, de toezeggingen die gedaan worden aan bedrijven en niet-Europese regeringen, is het ontzeggen van de kans op democratie in Europa.

Als burgers van Europa eisen wij onmiddellijke inwerkingtreding,

• de live-streaming van de gehele Europese Raad, vergaderingen van de Eurogroep, de ESM Raad van gouverneurs en de Ecofin bijeenkomsten en de latere publicatie van officiële transcripties voor alle dergelijke vergaderingen

Mijnheer Juncker, u hebt gezegd, "Wij hebben niets te verbergen!" Als dat zo is, stop dan met alles wat belangrijk is in het besluitvormingsproces van de EU te verbergen voor de Europese burgers

De Europese Unie is aan het uiteenvallen als gevolg van de verschrikkelijke besluiten die zijn genomen onder jullie mantel van geheimhouding. Opheffing van deze mantel is nu van cruciaal belang voor de toekomst van de EU.

Opdat wij niet verkeerd begrepen worden, zullen we geen genoegen nemen met PR-trucs, cosmetische veranderingen of excuses. Wij eisen volledige transparantie in elk stadium van de besluitvorming die Europa's toekomst vormt.

Laat licht binnen!

Deel deze petitie met je vrienden