178.089 van 200.000 handtekeningen

Ursula von der Leyen, Hoofd van de Europese Commissie Christine Lagarde, Hoofd van de Europese Centrale Bank Mário Centeno, President van de Eurogroep Ministers van Financiën van alle Europese lidstaten

Deze petitie wordt gerund door Unconditional Basic Income Europe

Petition text Tekst van de petitie

Wij roepen de Europese Unie en in het bijzonder de Eurogroep op, om een door de EU-geleid financieel instrument te creëren dat er voor dient om alle EU lidstaten te steunen bij de Wij roepen de Europese Unie en in het bijzonder de Eurogroep op, om een door de EU-geleid financieel instrument te creëren dat er voor dient om alle EU lidstaten te steunen bij de om zo direct en onbureaucratisch steun te verlenen aan iedereen in Europa wiens bestaanszekerheid wordt bedreigd door de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus onder controle te krijgen

Waarom is dit belangrijk?

Van de ene op de andere dag is de lijst met mensen die hun inkomstenbron zijn verloren en geen kant op kunnen eindeloos lang. Kappers, taxichauffeurs, restauranthouders, muziekleraren, sporttrainers, hotelreceptionisten, luchtvaartmedewerkers, mensen in de bediening, reisgidsen en ontelbare anderen weten niet hoe zij hun rekeningen moeten betalen.

Onzekerheid is overal en wordt in iedere conversatie gevoeld. Hoe lang zal het duren? Wat zal ik doen? Hoeveel langer moet ik mijn spaargeld gebruiken om mijn boodschappen te betalen?

Dat is waarom Europese leiders moeten opstaan en zonder vertraging zeggen: Wij zullen helpen! De EU heeft de middelen en de autoriteit om het nu te doen.

De politiek is al aan het verschuiven - zelfs op ogenschijnlijk onverwachte plekken. De Verenigde Staten hebben onlangs aangekondigd alle VS-burgers $1000 te geven gedurende twee maanden. [1] De Britse regering sluit een dergelijke maatregel niet uit [2] De media staan vol met berichten over uitzonderlijke betalingen. Binnenkort zullen EU-leiders volgen. Laten we er voor zorgen dat ze het goed doen.

Sinds de laatste grote crisis van 2008, heeft de EU miljarden Euro's in de falende financiële sector gepompt.

Een basisinkomen is een onvoorwaardelijk maandelijks bedrag, uitgekeerd aan ieder individu en hoog genoeg om van te leven. Het systeem is makkelijk en snel in te voeren, met minimale bureaucratie. [3]

En we weten dat de Europese instanties werken aan een groot reddingsplan. Dit is het moment voor ons om invloed uit te oefenen op wat zij beslissen en de kans om een grote verandering in gang te zetten aan te grijpen. [4]

Crises kunnen zowel het beste als het slechtste naar boven halen. Laten we voor het beste gaan. Dit is een kans om de creativiteit en solidariteit van en voor de mensen.

Het hele economische systeem is abrupt aan het veranderen nu. Dogma’s vallen weg, verhoudingen verschuiven. Leiders zoeken naar oplossingen. Ze waren heel creatief toen ze de banken redden en kunnen nu weer creatief zijn, op een moment dat 22% van alle Europeanen al risico lopen op armoede, versnelt deze spiraal nu nog veel verder. [5] We moeten ervoor zorgen dat de EU in actie komt. Teken!

Referenties:

1. https://www.newsweek.com/4000-1000-tax-breaks-lawmakers-economists-weigh-solutions-help-americans-amid-economic-1493098
  2. https://www.dailymail.co.uk/news/article-8128807/EVERY-Briton-paid-universal-basic-salary-regardless-means-coronavirus-cash-crisis.html
  3. De EU moet een fonds creëren om garant te staan voor een minimum uitkering. De lidstaten met de vereiste technische mogelijkheden zouden de betalingen voor hun rekening moeten nemen en eventueel zelfs meer moeten doen.
  4. https://www.ecb.europa.eu/press/pr/date/2020/html/ecb.pr200318_1~3949d6f266.en.html
  5. Eén van de belangrijkste bronnen zou kunnen zijn de zogenaamde QE (quantitative easing), een opkoopregeling door de Europese Centrale Bank van staatsobligaties en andere veilige waardepapieren om met dat geld de economie van een forse financiële impuls te voorzien. Het besluit van de ECB van 18 Maart 2020 om de 750 miljard beschikbaar te maken, bewijst dat wanneer het nodig is, er geld is! https://www.ecb.europa.eu/press/pr/date/2020/html/ecb.pr200318_1~3949d6f266.en.html

Kun je alsjeblief een klein bedrag doneren?

De WeMove gemeenschap verdedigt onze gezamenlijke waarden. Om onafhankelijk te blijven, zullen wij nooit donaties ontvangen van organisaties of regeringen, maar om succesvol campagne te voeren is er wel geld nodig. Dus wij hebben jullie hulp nodig!

Wil je een paar euro’s doneren voor een maand zodat onze gemeenschap haar werk kan voortzetten voor een beter Europa?

Other ways of giving

You can transfer your donation to our bank account

Berlin, Germany

Donate with
We want to be transparent and accountable about how we spend your donations - for more information please see our Donation Policy.

Deel deze petitie met je vrienden

Bedankt voor het ondertekenen van de petitie om een nood-basisinkomen te eisen van de EU!

Deel deze petitie met je familie en vrienden.