3 265 av 5 000 underskrifter

Regeringschefer i Europeiska unionen Valkommissioner i EU: s medlemsstater

This petition is run by European Disability Forum

Petition text

Miljoner européer med funktionsnedsättning berövas sin rösträtt och möjligheten att delta i val. Detta måste förändras senast till maj 2019. Vi uppmanar därför EU:s medlemsstaters regeringar och valkommissioner att se till att 80 miljoner européer kan rösta!

Why is this important?

I maj 2019 är det dags för europeiska väljare att utse nästa Europaparlament. Kan alla väljare vara med? Nej, personer med funktionsnedsättning är fortfarande utestängda. Thibault får inte rösta för att han anses vara oförmögen att förstå politiken. Mindaugas kommer inte att kunna ta sig in till vallokalen, därför att den inte är tillgänglig. Olga kommer inte kunna använda sin röst eftersom informationen och processen är för komplicerad. Loredana kan inte läsa kandidaterna på den elektroniska röstmaskinen, så hon kommer aldrig veta om hon verkligen röstade för sin kandidat. Miljoner européer kommer inte att kunna rösta i maj 2019 på grund av otillgängliga val. Det är fel. Alla måste kunna ge sin röst. Det finns enkla lösningar för att fixa det. Använd dem. Snabba lösningar: De viktigaste frågorna för personer med funktionsnedsättning (valmanifest på engelska): http://www.edf-feph.org/edf-manifesto-european-elections-2019 Riktlinjer för tillgängliga valkampanjer (på engelska): http://www.edf-feph.org/how-make-your-political-campaign-accessible.

Please can you chip in?

The WeMove community is here to stand up in defense of our shared values. To stay independent, we will never accept money from corporations or governments - but impactful campaigns need funding, so we need your help!

Can you donate just a few euros a month to help our community continue working for a better Europe?

Other ways of giving

You can transfer your donation to our bank account

Berlin, Germany

Donate with
We want to be transparent and accountable about how we spend your donations - for more information please see our Donation Policy.

Tack för din insats! Nästa steg? Dela!

Thank you for signing the petition.

Share this petition with your friends and familiy.

Du skriver under detta som Inte du? Klicka här